Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Fakta Mengenai Pelukan

on 21 November 2011

Untuk kesihatan jantung
Pelukan akan meningkatkan hormon oxytocin (hormon kesihatan jantung) dan mengurangkan hormon kortisol (hormon yang menyebabkan stress dan meningkatkan tekanan darah)

Memperlahankan kadar degupan jantung
Seseorang akan berasa lebih tenang apabila menerima pelukan. Kajian juga menunujukkan bahawa kadar degupan jantung seseorang adalah lebih perlahan berbanding daripada orang yang tidak berpelukan walaupun didalam situasi yang normal.

Meningkatkan rangsangan sistem saraf
Professional seperti pakar psikologi menggunakan pelukan sebagai salah satu cara untuk memberi kekuatan terhadap pesakit mereka.

Menghilangkan sifat negatif
Dengan pelukan, sifat negatif seseorang seperti ketakutan, kesunyian, kekurangan keyakinan diri dan sebagainya dapat dihilangkan.

Meningkatkan keserasian
Hasil daripada kajian pakar menunjukkan bahawa dengan pelukan, akan meningkatkan lagi keserasian antara pemeluk dengan orang yang dipeluk secara automatik. Hubungan komunikasi akan menjadi lebih baik.

p/s : peluk dgn adik beradik, ibu bapa dibolehkan taw. suami isteri pun xpe. tapi tunang sendiri tak boleh ni kan pula pakwe makwe.harom..hehehe
Ranking: 5

{ 19 ong gedek gedek... read them below or add one }

LaLa said...

jom kita peluk pelukan =D


21 November 2011 at 01:15
fieda said...

bagusnya info ni..


21 November 2011 at 01:19
Miss Purple Ungu said...

peluk diri sendiri leh tak hehehe :)


21 November 2011 at 06:32
::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tima kaseh atas info ye . jom kite pelok . hhee :)


21 November 2011 at 07:20
LiLy @ MumMyQiStInA said...

alahai..comelnye kucing tu peluk2.. ;)


21 November 2011 at 07:35
Sha said...

wahhhhhhhh....3 -1 ..... :)


21 November 2011 at 07:51
LAici KAng Ais said...

betul tuh..rasa kewl je bila peluk


21 November 2011 at 08:56
khairul said...

klu camtu abg kena peluk wife abg selalu la kan he3


21 November 2011 at 10:05
Cik tikah said...

patutlah my boyfie ckp lepas kawen nk peluk lama2 bila cik tikah marah. hahaha...


21 November 2011 at 12:03
Nerd Marshmello said...

marilah kita berpeluk2 jarak jauh :)


21 November 2011 at 13:42
Himmymaru said...

Owh, patotlah den raso tonang to bilo peluk kawan2 den (pompuan yo)
hehe...


21 November 2011 at 15:42
Norlida Ramli said...

nak pelok sape ek?
pelok mira boleh?hehe


21 November 2011 at 20:56
CintaKhadijah said...

give me hug! akekeke..^^p


22 November 2011 at 01:44
NAZRUL AZAT said...

saye suke pelok bantal jer huhuuu


22 November 2011 at 08:40
Wana De'Amor said...

yang tak kawen kena pelok bantal je ye..x sabo nak balik pelok somi..kahkahkah..


24 November 2011 at 12:17
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved