Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

16 Tahun Jual Kuih Atas Kereta

on 13 August 2012


Gelagat seorang peniaga kuih raya warga emas yang duduk di atas bumbung kereta mempromosikan produk jualannya menarik perhatian orang ramai di Pasar Malam Pekan Awah, Chenor.

Penduduk Kampung Awah, Mohd Hanafiah Chik, 63, yang membahasakan dirinya sebagai Aki itu membuatkan setiap pengunjung menoleh ke arahnya kerana keriuhan mulutnya yang tidak henti-henti berceloteh.

Menurutnya, kuih hasil buatan tangan isterinya itu hanya dijual di pasar malam tersebut sepanjang bulan Ramadan setiap tahun.

“Bulan lain Aki tak jual tapi ketika Ramadan sahaja, malah putu kacang ini memang digemari orang ramai ketika menyambut Syawal.

“Sudah 16 tahun Aki berniaga putu kacang di pasar malam ini, tempat lain Aki tak pergi sebab jauh. Jika orang lain berniaga menggunakan khemah, tapi Aki nak buat kelainan, lagi pun lebih menjimatkan,” katanya kepada Sinar Harian.

Bapa kepada lima anak itu berkata, pegawai penguat kuasa tidak pernah 'kacau' tindakannya berniaga di kawasan letak kenderaan itu kerana dia mengakui tidak mampu untuk menyewa tapak dan memiliki khemah niaga sendiri.

Menurutnya, keuntungan yang diperoleh hasil jualan putu kacang dengan RM14 sebalang tidak seberapa dan hanya sekadar sampingan bagi menampung perbelanjaan keluarga termasuk persekolahan anak bongsu yang berada di tingkatan dua.
Ranking: 5

{ 4 ong gedek gedek... read them below or add one }

Unknown said...

caya tok aki.....
terbaek punya marketing sale.....


13 August 2012 at 23:42
Anonymous said...

jimat sungguh.. xya sewa tapak.. hehe..


14 August 2012 at 09:24
MeMohamad said...

org berpengalaman dalam marketing.


15 August 2012 at 12:47
amran teksi said...

Saya tak kerja nak duduk rumah ada cadangan tak kelebihan saya saya kenal Kuala Lumpur.. Kalau nak tau atau nak cari sesuatu bolih lah.


9 November 2012 at 14:46
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved