Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Cerita Ke Masjid

on 16 October 2011

Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.

Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.

Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.

Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

AKU ADALAH SYAITAN !

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!

Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.

Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai dimasjid dgn selamat..'



Moral :Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dari segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakan niat baik tersebut .
Ranking: 5

{ 10 ong gedek gedek... read them below or add one }

sis92 said...

perbuatan dgn niat yg baik n ikhlas akan diberkati n dilindung Tuhan :)


16 October 2011 at 12:08
! AYIES ZAIMA ! said...

kejinye syaitan

alhamdulillah lelaki tu tak putus asa :)


16 October 2011 at 13:29
Khairil said...

syaitan akan berusaha untuk bagi kita buat dosa walaupun ke masjid...


16 October 2011 at 13:52
✿ Myra ✿ said...

wahhh...bagus entry ni! :)


16 October 2011 at 14:01
aidajusoh said...

bagus r lelaki camtu.. :)


16 October 2011 at 15:51
Cik Nurul said...

Alhamdulillah.. terima kaseh atas peringatan ini.. sama2 lah kite beringat!

=)


16 October 2011 at 16:05
EmpayarUtama said...

Cerita ni pertama kali aku baca. Makasih kongsi :)


16 October 2011 at 21:32
Ayien Ocaca said...

meremang sekejap bile baca....
mcm2 helah and pnjang betul akal syaitan ni kan


17 October 2011 at 13:17
IkiN NikisA said...

nice entry .. syaitan pun nak buat baik ke tapi ada niat lain .. ape laa ..


17 October 2011 at 15:58
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved