Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Cinta Monyet Dilarang di Sekolah China

on 9 May 2012

Di saat banyak kes pelajar hamil di negera ini yang diperbolehkan mengikuti Ujian Nasional, justru peraturan yang ketat dan disiplin tinggi sedang diterapkan disebuah sekolah menengah di China Timur. Sekolah Yueqing Yucai di Kota Yueqing ini menerapkan beberapa peraturan kontroversi bagi murid-muridnya. Tujuannya, untuk menghindari terjadinya cinta monyet di kalangan para pelajar sekolah tersebut.

Dalam pengumuman baru tersebut, pihak sekolah melarang para murid berlainan jenis berdua-duaan di tempat sunyi. Contohnya, di sudut-sudut yang gelap atau di bawah pokok. Mereka juga dilarang saling memberikan hadiah mahal. Berpegangan tangan, berangkulan dan berciuman juga dilarang keras. Bahkan murid-murid perempuan dan lelaki tidak dibolehkan berjalan beriringan di halaman sekolah.

"Kami harap semua pelajar kami boleh tetap rasional dan menahan diri jika menyangkut cinta remaja sehingga mereka fokus sepenuhnya pada pelajaran mereka," demikian pengumuman tersebut seperti diberitakan China Daily dan dipetik oleh News.com.au. Diingatkan bahawa jatuh cinta di usia muda belia akan mengganggu pelajaran akademi. Juga boleh menimbulkan gangguan fizik serta tidak menghasilkan apa-apa.

Setiap siswa yang didapati melanggar peraturan ini akan dihukum dan orangtua mereka akan diberitahu.
"Cinta monyet kian marak belakangan ini dan sukar diatasi," kata Li Chunlian, direktor umum sekolah tersebut. "Kami harap peraturan-peraturan ini akan mencegah para murid terlibat dalam cinta monyet terlalu awal," tambahnya. Menurut Li, kebanyakan orang tua dan murid-murid sekolah tersebut menyokong peraturan baru ini.

Namun sebahagian juga menentangnya. "Mengeluarkan peraturan yang didasarkan alasan bahawa cinta monyet boleh mempengaruhi pelajaran seseorang adalah menggelikan," cetus Mo Ding, seorang pelajar di sekolah tersebut. "Saya kenal beberapa pasangan, namun mereka giat belajar dan bahkan saling mendorong satu sama lain," ujarnya.


ingin baca peraturan pelik yang di guna pakai oleh kerajaan Malaysia, klik sini
SUMBER
Ranking: 5

{ 4 ong gedek gedek... read them below or add one }

Admin said...

mmg x elok sebenanye... cinta monyet lak tu... klu org xpe gak... lol


9 May 2012 at 11:13
Unknown said...

memang elok sebenarnya........
kena implement kat semua sekolah... kechik2 dah gatal.....


9 May 2012 at 12:01
Unknown said...

memang elok sebenarnya........
kena implement kat semua sekolah... kechik2 dah gatal.....


9 May 2012 at 12:01
aswadz said...

ada monyet gi sekolah ke?


9 May 2012 at 12:19
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved