Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Drama Tanah Kubur Dikutuk Penonton

on 13 August 2012


Siri Drama yang penuh dengan keinsafan dan pengajaran, Tanah Kubur yang disiarkan Astro Oasis telah mendapat kritikan dalam mingguan Malaysia semalam.

Mari kita tengok apa yang dikutuk oleh pengomen ini.
Saya sebenarnya sangat bersetuju dengan komen Puan Jamilah dari Kuang Selangor yang mana daripada beberapa sudut memang cerita yang dipaparkan dalam Tanah Kubur agak berlebihan. Setiap minggu saya mengikuti siri ini tetapi lima minit bermula kita sudah dapat menjangkakan apa yang akan berlaku dan bagaimana ia digambarkan.

Yang peliknya tidak mungkin kesemua jenazah yang meninggal itu berwajah buruk dan berulat. Memang benar balasan Allah SWT itu adalah pasti tetapi Allah jua tida akan mengaibkan jenazah tersebut. Bertambah pelik apabila setiap kali jenazah tidak disempurnakan misalnya tidak dimasukkan ke liang lahad, tidak muat, jenazah terlalu berat dan ada ular, kesemuanya itu dapat diselesaikan dengan doa Tok Adi sahaja.

Memang Tok Adi itu digambarkan seorang yang warak tetapi janganlah watak tersebut dilihat terlebih pula. Kadang-kadang penyebab kematian pun macam tidak logik. Setiap episod akan berdepan dengan kematian sedangkan untuk memberi pengajaran tidak semestinya mati dengan keadaan yang digambarkan sangat teruk.
Menarik juga tulisan si pembaca ini. Apa pendapat anda? Adakah ianya memang berlebihan dan tidak wajar? Sila kongsikan pendapat anda di ruangan komen.
Ranking: 5

{ 11 ong gedek gedek... read them below or add one }

TIGA MINIT said...

bab hukum hakam ni x berani nak sentuh...ilmu xckup takut myimpang plak maksud..tp satu je nak komen..kg tu ada je mati dlm aib...rmai sgt ke buat dosa dlm kg tu..


13 August 2012 at 13:52
Sue Echan said...

mungkin sekadar iktibar dan pengajaran..


13 August 2012 at 16:09
AlyzaFisol said...

no comment...tgk sbb nk amik pengajaran je...


13 August 2012 at 16:12
Anonymous said...

stuju dgn cara drama ni nk beri nsht tu agk over
tp pd pndpt sndri la kn secara logik nye la,,tidak memihak mne2 pihak ye,hehe.. manusia ni mmg fitrah dye xske n takot bnde2 yang xcntik.so, dgn jln crita drama ni, dye akn bg 1 tmpran n kesan yg sgt kuat pada para pnnton. mmg btol Allah SWT xkn mmbuka aib ttpi ntok tujuan pngjrn kpda org yg msh hdup agr brtaubat ade kdg2.manusia akn takut kepada Allah SWT,tkot azab yg dtrima so org akn bribdh brsgguh seolh2 spt dlht oleh Allah SWT. brgntung kpd keadaan jgk. klau la org dlm drama tu 1 hr dorg buat org yg mati nye xmuka buruk, pnnton akn ckp besnye klau ptuh pda perintah Allah,ni blsn nye. boleh,xslh,, tp,bg pnnton yg slh tfsr msj crta tu dorg akn bribdh smta2 nk dpt phla mcm tu bkn sbb takot akn Allah SWT.


13 August 2012 at 22:57
Anonymous said...

peranan Tok Adi tu sgt mulia,,, sng cte,,xyh la amek yg negatif crite tu,,, amek la yg positif,,, mgkn si pngrh flm nk tnjuk yg umt islam sptut nya bersifat brsdrhna dlm sgla aspek n tawaduk srta ptuh pda ajrnNya.. tok adi tu dlm cte tu bkn org sng pon jd pnjga kubur je, tp dye ttp akur ngn prnth Allah wlaupon Tuhan bg dugaan dye xhdup sng. wtk dye tu pngrh nk smpy kn msj kt kite sume, yg doa kite akn dtrima n dmkbulkn dgn cpt klau kte ikot perintahNya. tu bg pndt sye sndri lah,,, ambil yg keruh,buang yg jrnih


13 August 2012 at 23:11
Anonymous said...

erm,mnx maaf klau komen sye ni ksr,,,, bkn sgja,,,n bkn niat nk pgkah sape2 k.brkgsi pndpt shja. bg sye la an,,, kg tu sume mati ngn aib... mgkn pngrh drama tu nk smpykn msj ntok pnnton yg dlm 1 kwsn atau kmpln,,,, klau xde sorg pon yg jlnkn fardhu kifayah.... mgkn ini akn trjd.. mnjd fardhu bg kite ntok mnntut ilmu agma bkn duniawi shj,, scra mnelruh la an, ape yg ana nmpk dr drama nie,,, dye scra halus nye nk tnjuk yg tu la keadaan sbena dlm msyrkt kite skrg nie,,, tp xsemua tmpt... harap mklum,,,, tgok yg postif k,,,


13 August 2012 at 23:18
Remy hazza said...

tak berani remy nak komen lebih dlm bab dan hal agama nie... tapi kita ambil dari sudut positif.....
setiap yg berlaku pastu ada penyebabnya......
ambil iktibar dari cerita tersebut utk kita bermunasabah diri.....


13 August 2012 at 23:38
Anonymous said...

Ya kita semua bukan manusia yg sempurna....apa yg di lakonkan itu semata-mata utk menyedarkan manusia tak kira seseorang itu suka ataupun tidak .......


14 August 2012 at 01:06
Mrs. Amad said...

mmg over..dan mungkin itu pengajaran buat mereka yg over degil.


14 August 2012 at 08:04
♥ Nana BamBam ♥ said...

hanya sekadar cerita je kot, bukan nak aibkan sesiapa..mungkin hanya sebagai gambaran bila melakukan sesuatu kesalahan yang di tegah oleh Allah..


14 August 2012 at 23:49
Anonymous said...

hanya 1/% je blh pakai....


16 August 2012 at 10:55
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved