Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

(Menarik!) Koleksi Haiwan Yang Pelik

on 31 July 2012

Sangat banyak sebenarnya haiwan pelik yang boleh ditemui di dunia ini. Buktinya, banyak artikel yang Melayukini.net siarkan, semuanya berkisar tentang haiwan yang kita sendiri tidak pernah melihatnya. Terdapat ratusan juta jenis spesis haiwan dalam dunia. Daripada sekecil-kecil serangga hingga sebesar-besar gajah dan paus. Banyak yang dah manusia jumpa dan ketahui, tapi tak dinafikan, masih ada yang baru dijumpai dan dianggap pelik dan aneh rupanya. Jom layan gambar haiwan pelik di bawah ini.

Axololt
Spesis salamander yang berasal dari Mexico

Eye-Eye
 
Spesies terancam dari Madagascar yang mempunyai gigi seperti tikus dengan jari yang panjang, dan mempunyai sama ekologi seperti burung belatuk. Ia adalah primat pada waktu malam yang terbesar di dunia.

Blobfish
 
Ikan laut dalam yang menghuni perairan sekitar Australia dan Tasmania.

Dumbo Octopus
  
Spesies sotong yang menyerupai gajah terbang ini hidup di laut dalam

Emperor Tamarin
 
Tinggal di barat daya Amazon Basin, Peru di timur, utara Bolivia dan di negeri-negeri barat Brazil Ekar dan Amazonas. Bulunya berwarna kelabu, dengan sedikit kekuningan di dada.

Hagfish
  
Hagfish menjadi perdebatan kerana ia tergolong dalam keturunan yang jauh lebih primitif daripada mana-mana kumpulan ikan. Menghasilkan lendir sebagai pertahanan diri menyebabkan saintis menamakan Hagfish sebagai haiwan paling menjijikkan diantara semua makhluk laut.

Komondor Dog
 
Spesies anjing yang mempunyai jumlah bulu paling banyak dalam keluarga kanine/serigala.

Pygmy Marmoset
Spesies monyet kerdil yang berasal dari kanopi hutan hujan Brazil barat, tenggara Colombia, Ecuador timur, dan timur Peru.

SUMBER
Ranking: 5

{ 2 ong gedek gedek... read them below or add one }

Unknown said...

memang pelik......
sotong to dah macam pacman pulak tengok!!!!


1 August 2012 at 01:17
aswadz said...

bulu komondor dog tu dah mcm mop lantai dah aku tgk.


1 August 2012 at 15:12
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved