Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Saintis Temui 'Planet Neraka'

on 27 July 2012


Dengan menggunakan teleskop angkasa NASA pakar astronomi berjaya menemui sebuah planet 'neraka' yang bersaiz kecil. Planet itu mempunyai permukaan yang dilitupi oleh lava cair.

Planet baru yang diberi label UCF-1.01 terletak di 33 tahun cahaya di kumpulan-kumpulan Leo. Dengan demikian planet tersebut menjadi objek yang paling dekat ditemui di luar sistem suria kita. UCF-1.01 ditemui secara tidak sengaja oleh pasukan antarabangsa yang menggunakan balai cerap Spitzer.

Salah seorang saintis tersebut, Kevin Stevenson dari University of Central Florida mengatakan, “Saya melihat objek kecil yang samar dalam cahaya bintang dan saya ingin mengetahui objek tersebut. Saya tahu jika isyarat-isyarat itu berkala boleh dikatakan bahawa itu adalah sebuah planet yang tidak dikenali.”

Sementara itu, Profesor Joseph Harrington dan mahasiswa Nate Nafsu, yang merupakan sebahagian daripada UCF, melakukan pengamatan ratusan jam dari data yang dikumpulkan Spitzer, wahana Deep Impact, teleskop VLT di Chile serta Teleskop yang berada di Kanada, Perancis, dan Hawaii. Dari pengamatan tersebut mereka mencari gambaran yang lebih terperinci mengenai keadaan planet tersebut.

Mengikut kiraan lebar planet sekira 5.200 batu (8.400 km) dan mengorbit dekat dengan bintang induknya planet tersebut berputar mengelilingi orbitnya hanya 1.4 dari putaran bumi. Kemudian suhu di planet tersebut mencapai 600 celcius.

SUMBER
Ranking: 5

{ 4 ong gedek gedek... read them below or add one }

Jahirah said...

planet neraka.nama menakutkan.


27 July 2012 at 15:31
yusuflaili(Goku) said...

agaknya cam tulah rupa bentuk neraka sebenar.


27 July 2012 at 16:03
Unknown said...

planet dipenuhi lava.....
sesesuai namanya......


28 July 2012 at 01:45
aswadz said...

kalah utarid.


28 July 2012 at 17:35
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved