Lebih Gosip Bersama katakcomel.my

Bahaya Jika Guna Mouse dan Keyboard Komputer Dengan Cara Salah

on 16 April 2012

Bagi anda yang selalu bekerja dengan menggunakan komputer, kesalahan dalam penggunaan tetikus (mouse) sehari-hari akan mengakibatkan carpal tunnel syndrome / karpal sindrom (istilah dalam perubatan untuk kelainan pada otot lengan).

Ini adalah gambar pembedahan tangan pesakit yang mengalami karpal sindrom

 

Berikut adalah tatacara menggunakan mouse, keyboard dan komputer dengan betul...







Memang kita harus betul dalam menggunakan komputer, meskipun rawatan sekarang telah mencapai kemajuan pesat. Cukup banyak pesakit karpal sindrom yang dikurangkan dengan fisioterapi, beberapa kes karpal sindrom memang memerlukan tindakan pembedahan, namun kemajuan ortopedik sekarang amat pesat, beberapa pesakit hanya dibuka kulitnya 1 cm sampai 2 cm saja.
 
ingin lihat postur-postur yang betul dalam penggunaan komputer, klik sini
SUMBER
Ranking: 5

{ 9 ong gedek gedek... read them below or add one }

NisaAdnan said...

whoaaaa nice info :)


16 April 2012 at 18:20
liya alia said...

wahhh. nak pegang mouse dgn nak menaip pon ada cara. ishhhh. salah la cara saya selama ni. bahaya betul. huhu


16 April 2012 at 20:20
Misz Mieza said...

nice info! Thanks for sharing.. =)


16 April 2012 at 22:10
remyhazza said...

betul!.......
selalu kita guna cara yg salah.... postur tubuh jugak penting... level menaip dan juga jarak screen.....


17 April 2012 at 00:18
kaishin said...

baru tau ni,,nice info


17 April 2012 at 03:15
Rizal Yusuf said...

adehh..rase mcm salah je posture aku selama nih..huhu...


18 April 2012 at 10:44
amgyver said...

kenapa perlu dinamakan Karpal???


23 April 2012 at 22:48
Faizul Osman said...

huuuu... sungguh menakutkan...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/05/andainya-rasulullah-masih-ada-ingin_18.html


20 May 2012 at 12:23
ROJAK said...

orang zaman dulu takde penyakit macam ni.


20 May 2012 at 12:26
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© katak comel All Rights Reserved